direct contact 0519 29 23 03

Nieuws

Uit een onderzoek van bandenbranchevereniging VACO blijkt dat 41 procent van de auto's in Nederland met een of meer beschadigde of versleten banden rondrijdt. 9 procent heeft zelfs verkeersonveilige banden en dat betekent ruim 700.000 auto's die een risico voor de verkeersveiligheid opleveren.

Bovendien bleek 5 procent, ofwel 400.000 auto's, in juni nog op winterbanden rond te rijden en dat is ronduit gevaarlijk bij hoge temperaturen. Winterbanden zijn gemaakt om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. Daarboven verliest het zachtere rubber grip, hetgeen resulteert in een langere remweg, onstabiele wegligging, bovenmatige slijtage en een hoger brandstofverbruik. Wissel de banden tijdig wanneer het voorjaar weer aanbreekt!

Versleten of beschadigde banden kunnen onveilige situaties opleveren, niet alleen bij auto's, maar ook bij caravans, motoren en aanhangwagens. Ook een verkeerde bandenspanning is gevaarlijk. De band van de auto, caravan, aanhangwagen, vrachtwagen of motorfiets wordt door een te lage spanning vooral bij hogere snelheden en zware belasting dusdanig vervormd, dat de lucht in de band erg warm wordt en uitzet. En die lucht wil er dan uit. Zeker als de band al oud is, of beschadigingen heeft, is het risico op een klapband groot. Droogtescheurtjes in de wang (zijkant) van de band komen vooral voor bij oude banden (meer dan zeven jaar oud) en zijn moeilijk te zien. Door zonlicht en ouderdom droogt het rubber van de band uit en ontstaan deze kleine scheurtjes in de band. Dit zorgt voor zwakke plekken in de band, die bij zware belasting als eerste bezwijken. Beschadigingen in het karkas van de band, bijvoorbeeld door het raken van een stoeprand, beïnvoeden de stevigheid van een band. Het karkas vormt de kern van de band en door extreme belasting, zoals het rijden over een stoeprand of na een noodstop met hogere snelheid, kan dit beschadigd raken. Ook dit is van buiten moeilijk te zien, maar soms wel te voelen, zeker bij een auto of motor. Je merkt dan dat er een hobbeltje in de auto zit, ook op een vlakke weg.

Hoe voorkom je een klapband?
1. Controleer regelmatig of de banden de juiste spanning hebben. Dit kan met een eenvoudig bandenspanningsmetertje, maar ook bij vrijwel elk tankstation of rij even langs bij een garagebedrijf. Doe dat met koude banden, dus voor of kort na vertrek. De juiste bandenspanning verschilt per merk/type auto, motor of vrachtwagen en ook voor aanhangwagens en caravans geldt een voorgeschreven spanning. Vaak is dit terug te vinden in het instructieboekje, maar rij bij twijfel langs je garagebedrijf. Goed om te weten is dat bij zware belasting, zoals een vakantierit met volle bepakking in de auto, de bandenspanning vaak een paar tienden bar hoger moet zijn dan bij normaal gebruik. BOVAG adviseert de bandenspanning elke twee weken te checken. 
2. Vervang oude banden op tijd. Bij auto’s zal meestal eerder de profieldiepte van de band het minimum bereiken dan dat de band te oud is, maar bij motoren en caravans die vaak minder kilometers maken, is de band eerder te oud dan versleten. BOVAG adviseert banden na zes jaar, dus in het zevende gebruiksjaar, te vervangen. Op elke band is af te lezen hoe oud deze is: er staat een viercijferige DOT-code aan de zijkant van de band. De eerste twee cijfers zijn de productieweek, het tweede paar cijfers is het jaar. Dus 0612 betekent dat de band in week 6 van 2012 geproduceerd is. Soms staat de DOT-code aan de achterkant van de band en kun je hem dus alleen aflezen als de auto op de brug van een werkplaats staat. Ook hier geldt: rij bij twijfel even langs het garagebedrijf, zij kunnen het zo voor je aflezen.
3. Laat regelmatig je banden checken door een professional, zeker nadat je een stoeprand geraakt hebt of met slippende banden hebt geremd. Alleen door het wiel vrij van de grond te laten draaien en goed te kijken kan een beschadiging in het karkas mogelijk opgespoord worden. Bij twijfel: vervangen! Een nieuwe band is veiliger, zuiniger en stukken goedkoper dan de nasleep van een ongeval of pech. 
4. Over iets heen rijden dat op de weg ligt is natuurlijk moeilijk te voorkomen. Maar een goede band met de juiste spanning is tegen meer onverwachte dingen bestand dan een oude, te zachte band. Nog een reden dus om je banden regelmatig te controleren!

Verder goed om te weten:
Zeker in deze vakantietijd is het wel zo’n goed idee om met een goed onderhouden auto, motor of caravan op pad te gaan. Bedenk dat alleen een geldige apk geen onderhoud is: door de crisis besparen veel mensen op auto-onderhoud en dat is niet verstandig, zeker wanneer je met de kinderen op de achterbank, een volle kofferbak en de caravan aan de haak op vakantie naar Zuid-Frankrijk rijdt. Een vakantiecheck bij het garagebedrijf is zo gedaan en kan een hoop ellende besparen. Ook bij caravans wordt onderhoud nog wel eens vergeten. Ook al lijken de banden nog goed, lang stilstaan in de stalling of juist in de zon op de camping is eigenlijk niet goed voor het rubber. Bedenk dat een klapband bij een caravan niet alleen zorgt voor een levensgevaarlijke situatie op de weg, maar ook veel schade aan de caravan zelf kan opleveren. De stukken rubber kunnen zelfs door het plaatmateriaal heen slaan… Kortom: zorg voor een veilige, goed onderhouden auto, motor, caravan of aanhangwagen.

(Artikel Bovag nieuws)