direct contact 0519 29 23 03

Nieuws

geplaatst door BOVAG op 19 juni 2015

In de periode 2017-2020 zal de verstoring in de automarkt door fiscale bijtelling aangepakt worden, door toe te werken naar één bijtellingscategorie van 22%, een start worden gemaakt met de afbouw van de BPM (ca. 12% cumulatieve afbouw in 2020) en zal de motorrijtuigenbelasting voor alle voertuigen met 2% dalen.

Deze maatregelen van het kabinet reflecteren veel van de visie van BOVAG op de autobelastingen. De plannen voor een stimuleringsfonds voor elektrische auto's, zowel zakelijk als particulier, zowel nieuw als gebruikt, worden door het kabinet omarmd en zullen in de komende maanden verder uitgewerkt gaan worden.

Autobrief 2: een overzicht
De autobelastingen worden door het kabinet in de zogenaamde 'Autobrief 2' opgeschreven:

- Bijtelling naar uniform tarief van 22% en voor vol elektrische auto's behoud van 4% categorie.
- De marktverstoring in de bijtelling wordt aangepakt door in een afbouw scenario de bijtellingscategorieen (nu 14%, 21% en 25%) naar één tarief van 22% te brengen. Het stimuleren van PHEV's via de bijtelling wordt per 2019 beëindigd.
- Voor vol elektrische auto's zal het percentage van de bijtelling op 4% blijven, wel zal per 2019 een aftopping van plaatsen vinden. Voor auto's duurder dan € 50.000 wordt over het hogere deel een bijtelling van 22% gerekend.
- De BPM wordt in de periode 2017 - 2020 afgebouwd met 12%.
- Verhoging van de vaste BPM-voet van €175 naar €350, verlagen van CO2 aandeel en wijziging in de schijven, waardoor auto's met minder dan 30g/km meer gestimuleerd worden dan voertuigen met meer uitstoot.
- De MRB voor alle voertuigen wordt met 2% verlaagd, behalve voor diesel zonder roetfilter van 2005 en ouder (+15%).

BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt is niet ontevreden over de Autobrief: "De marktverstoring wordt aangepakt. Autorijden wordt goedkoper, auto aanschaffen voor de particulier en werkgever ook. De oneerlijke stimulering van sommige leaseauto's wordt rechtgetrokken."